Obout boty, vyrazit ven a vyběhat přebytečná kila. Stejně uvažují desetitisíce Čechů a Češek, které trápí nějaký ten kilogram navíc. To, co se může na první pohled zdát jako chvályhodná myšlenka, může být velmi neuvážené rozhodnutí. Zejména v případě, že máte obezitu vyššího stupně a nemáte sportovní návyky. V takovém případě mohou být některé sportovní aktivity dokonce nebezpečné. Například při běhu dochází k přetěžování a nadměrnému opotřebovávání kloubů. Jednostranná zátěž pohybového aparátu v kombinaci s nadváhou může vést k únavové zlomenině.

„Ze statistik České průmyslové zdravotní pojišťovny vyplývá, že nejrizikovějšími sporty z hlediska únavových zlomenin jsou běh, tenis, squash, gymnastika a basketbal,“ uvádí mluvčí pojišťovny Elenka Mazurová.

Naopak vhodnou aktivitou, která nepřetěžuje pohybový aparát, je plavání, které v rámci preventivních aktivit podporují i zdravotní pojišťovny. „Od března do konce května zajišťujeme našim pojištěncům vstup do vybraných plaveckých bazénů ve vybraných městech a obcích zdarma nebo za zvýhodněnou cenu,“ představuje plavecký program mluvčí České průmyslové zdravotní pojišťovny Elenka Mazurová. Kompletní seznam plaveckých bazénů, kde ČPZP zajistila pro své klienty plavání zadarmo nebo za výhodnější cenu, najdete na webu ČPZP, www.cpzp.cz .

Třetí největší zdravotní pojišťovna v ČR chce přilákat k bazénům i ty nejmladší děti. Proto nyní Česká průmyslová zdravotní pojišťovna nově přispívá na organizované plavecké kurzy pro děti do 8 let. „Tento preventivní program potrvá od března až do konce června. Příspěvek do výše 250 Kč nelze čerpat na individuální návštěvy plaveckých bazénů rodičů s dětmi ani na proplácení permanentek. Akceptovány mohou být pouze doklady vystavené organizátorem kurzu nebo také mateřskou či základní školou,“ vysvětluje parametry programu Mazurová.

Kondiční plavání schvalují také odborníci. „Kondiční plavání má několik benefitů. Z odborného hlediska vidím zásadní přínos zejména v rehabilitační a regenerační oblasti. Kondiční plavci ocení především nárůst svalové hmoty a zvýšení celkové kondice,“ říká vedoucí centra sportovní a preventivní medicíny Mgr. Radim Šlachta, Ph.D.

Aby tato činnost skutečně sloužila k redukci hmotnosti, je potřeba zvolit správnou intenzitu a plavecký styl. Těžko lze za kondiční plavání považovat odpoledne u zahradního bazénu, ve kterém lze stěží udělat několik málo temp. „Pokud chcete plaváním hubnout, měli byste být schopni plavat ustáleným tempem alespoň 20 minut v kuse. Stejně tak je důležité mít zvládnutý plavecký styl. Plavání zapojuje především horní polovinu těla, proto jej doporučuji kombinovat s aktivitami, jako je například cyklistika nebo in-line brusle,“ doporučuje Mgr. Radim Šlachta, Ph.D.