Napadlo vás, kde se vlastně berou doprovodné fotky v tisku a online médiích? Většinou je zastávají agenturní fotografové a vydavatelé je pak od nich kupují z fotobanky. Ale pokud se jedná o velké vydavatelství, mezi něž se například řadí i mediální dům, pod který patří náš nejprodávanější seriózní tisk MF Dnes, je třeba mít v pohotovosti alespoň pár fotoreportérů, kteří doprovodí svými obrázky žurnalistův text.

Jména těchto lidí jsou vám jistě povědomá, ačkoliv jste je nejspíš nikdy neviděli. Určitě jste již slyšeli o někom, kdo se jmenuje David Neff, Nguyen Phuong Thao, Jan Šibík nebo Lenka Hatašová. Fotografové a fotoreportéři, bez nichž by práce novináře neměla smysl. Tuto letitou tradici ale nyní porušil vydavatel novin Chicago Sun-Times, který své fotografy minulý týden vyházel na dlažbu a v rámci úspor nakoupil pro reportéry a novináře iPhony.

Obrovská vlna nesouhlasu s tímto radikálním krokem o sobě dala vědět v podobě protestů zaměstnanců novin, kteří se obávají, že rázné řešení bude mít vliv nejen na jejich práci, ale i na kvalitu tiskového materiálu. Reportér je tu od toho, aby popsal aktuální dění, které mu v obrazech přinese kolega-fotograf. Případně se obrazový materiál dodá z fotobanky. Čtenáře totiž dle prvního pravidla jakéhokoliv tisku nepoutá samotný text, ale hlavně titulek a úvodní fotka. Pokud ta je nekvalitní nebo neodpovídá situaci, zájem o samotný článek rapidně klesá.

Na první pohled divoký krok chicagských novin má na svědomí masivní ústup printu, jehož válcují hlavně internetová média, která si vystačí pouze s nákupem fotek z banky a ani vlastního fotografa mít nepotřebují. Přesto, anebo právě proto, jsou hlavně obrazové reportáže to, co tištěná média mohou poskytnout v daleko větší kvalitě než online média.

Reportéři novin Sun-Times se proto nemohou smířit se situací, že budou namísto kolegů s drahým foťákem a přesným okem pořizovat fotky obyčejným iPhonem. A bez zkušeností budou muset zachytit vše podstatné, co má kvalitní a poutací reportážní fotka obsahovat.