Tato plnohodnotná zelenina obsahuje velké množství vody, sacharidů, vlákniny, bílkovin, tuků a inulinu. Je tedy vhodná i pro diabetiky. Také je zdrojem vitaminů A, B1, B2, C a E.

Z minerálních látek obsahuje draslík, fosfor, hořčík, vápník a železo. Nachází se v něm také látka allantoin, která podporuje léčbu ran, trávení a činnost žláz s vnitřní sekrecí.

Spousta lidí ho používá jako součást redukčních diet, při nechutenství u dětí a dospělých. Pomáhá i při dně, revmatických chorobách a působí pozitivně na nervovou soustavu jako sedativum.

Černý kořen se začal pěstovat ke kulinárním účelům v jižní Evropě a na Blízkém východě v 16. století. Lidé dříve věřili, že když ho vloží do úst hada, tak zemře. Do Česka doputoval ze Španělska a jeho semínka můžete najít snad v každém zahradnictví. Jediným problémem je sehnat vzrostlý kořen.

Je lehce stravitelný, pochutnáte si na něm buď zasyrova v salátech, pomazánkách, nebo ho můžete připravit podobně jako chřest. Také ho můžete usmažit, gratinovat nebo podusit. Výborný je také do polévek spolu s kořenovou zeleninou. Pochutnáte si na něm ale i v kombinaci s vejci a sýrem, do omáčky, na těstoviny nebo do rizota.

Pokud chcete kořen oloupat, ale je příliš lepkavý, spařte ho vroucí vodou. Před přípravou ho namočte do vody s citronem, na povrchu vám tak nezhnědne. Listové výhonky můžete upravit obdobně jako špenát.

Tuto zapomenutou lahůdku nejvíce pěstují ve Francii a Nizozemsku. Osevní plochy ale najdete i v Bavorsku a Rakousku.

Sehnat ho lze tu a tam v prodejnách se zdravou výživou, s bioprodukty či na ekologických farmách. A ačkoli je velmi nenáročný na pěstování, není nijak levný. To právě proto, že se k nám dováží z ciziny. Kilogram pořídíte za zhruba sto korun. Paradoxní je, že dříve se běžně pěstoval v mnoha venkovských zahrádkách.

Zimní polévka

Uvařit si s černým kořenem můžete zimní polévku a je opravdu výborná. Nejdříve si osmažíte v hrnci cibulku dozlatova a zalijete ji zeleninovým vývarem. Přidáte kousky nakrájených brambor a černých kořenů, okořeníte bobkovým listem, celým pepřem a zhruba dvacet minut povaříte.

Poté vyjmete bobkový list a několik kousků černého kořene a dáte je stranou. Polévku rozmixujete, přidáte kousky černého kořene, zakysanou smetanu a dochutíte solí a mletým novým kořením nebo muškátem. Polévku můžete servírovat s dýňovými semínky.