Řeč je o Johnu Walkerovi a nejprodávanější skotské whisky známé pod názvem Johnnie Walker.

Psal se rok 1819 a Johnovi právě zemřel otec. To se nezdá být jako jednoduché období pro prostého kluka z venkova, John ale nebyl z těch, kdo by složili ruce do klína. Moc dobře věděl, že doba je zlá a musí na živobytí rodiny vydělat právě on. Walkerovi prodali firmu a mladý chlapec si otevřel své vlastní hokynářství v prosperujícím městě zvaném Kilmarnock.

Od míchání čajů k blended whisky

V té době jste mohli v hokynářství nalézt takzvanou všehochuť, od papíru přes čaj a koření z Nového světa až po whisky z celého Skotska. Ukázalo se, že John má podnikání v krvi, obchůdek mu prosperoval a bylo to právě zde, kde se naučil svému řemeslu. Začal experimentovat s mícháním čajů k vytvoření vyvážených chutí. Více než k čaji ho to však táhlo ke skotské whisky. Většina hokynářů měla tenkrát na skladě sortiment jednodruhových sladových whisky, což Johnovi nestačilo. Měl už zkušenost s mícháním více druhů čajů a jednoho dne si položil otázku, proč by nemohl míchat dohromady i whisky? Jednodruhové sladové whisky nepředstavovaly v té době zrovna kvalitní skotské pití, proto John využil svých znalostí z míchání čajů k blendování whisky a snažil se, aby jeho whisky chutnala vždy stejně dobře.

Ukázalo se, že blended whisky je velmi dobrý přírůstek do zásob obchodu. John si tím získal své fanoušky, i když to v té době nebylo vůbec jednoduché. No řekněte, přesvědčit už tak konzervativní Skoty, aby vyzkoušeli jejich národní zlato v blendované podobě, muselo být setsakramentsky těžké. Ale povedlo se a John Walker mohl odejít na věčné časy s klidným svědomím.

Celosvětový úspěch založený na rafinovaných nápadech

Alexander Walker, syn Johna, tak ve dvaceti letech přebírá dobře prosperující podnik, tlačí ho stále kupředu a rodinná firma John Walker & Sons se rozjíždí naplno. Alexander v sobě svého otce nezapřel, i on dokázal využít dobu ku prospěchu podniku. Británie totiž byla pulzujícím srdcem průmyslové revoluce, která pronikla postupně prakticky do všeho. Do Kilmarnocku díky tomu zavedli železnici, která vozila zboží velkým lodím podnikajícím pravidelné plavby do všech světových stran. Alexander vytušil, že by to mohla být šance, jak whisky dostat i dál než za hranice svého rodného města.

Nedlouho nato začal s první komerčně nabízenou blendovanou skotskou whisky značky Johnnie Walker, kterou nazval Old Highland Whisky. Poté učinil rafinovaný krok: najímal si kapitány lodí jako obchodní zástupce, aby jeho whisky vozili na všechna možná místa. Zanedlouho byla jeho unikátní blendovaná whisky k dostání po celém světě. A protože věděl, že při transportu, ať už vlakem, anebo lodí, se hodně lahví rozbije, vymyslel unikátní hranatý tvar, aby láhve méně praskaly a dostalo se jich do světa mnohem víc.

A nebyl by to Alexander z rodu Walkerů, aby nepřišel s další vychytávkou pro lepší rozpoznání značky. Hranatou láhev opatřil výraznou vinětou zkosenou přesně v úhlu 24 stupňů, čímž se stala nápadnější, než v té době byly ostatní. Tím zajistil své značce opravdovou originálnost, a lidé tak snadno poznali, že se jedná právě o whisky Johnnie Walker.

Vnoučata, která se nebála změn

Rodinný business po smrti Alexandra přebírají jeho synové Alexander II. a George. Díky spojení bratrů, kdy jeden měl duši vrchního blendera a druhý vynikal nadáním obchodníka, nastává nová éra společnosti. A právě Alexander II. a George stojí za změnou názvů whisky podle barev etiket, jak je známe doteď. Kdo by neslyšel o Johnnie Walker Red Label, Johnnie Walker Black Label a dalších.

Přibližně v té době se rodí i světoznámé logo v podobě kráčejícího muže, kterého nakreslil oblíbený ilustrátor Tom Browne na zadní stranu jídelního lístku. Bratři Walkerovi postavu chodce ihned převzali a na etiketách ho můžeme víceméně ve stejné podobě vidět dodnes. Jen v roce 2000 změnil kráčející muž směr své chůze zleva doprava.

Když John Walker otevíral ve svých patnácti letech malý obchůdek se vším, co se dalo, a po míchání čajů začal s blendováním skotské whisky, jistě netušil, že se whisky nesoucí jeho jméno bude pít i téměř 160 let po jeho smrti ve více než 200 zemích. A co značku Johnnie Walker dovedlo k takovému úspěchu? Dobré nápady ve správnou chvíli a radost ze života a své práce.