Světová zdravotnická organizace doporučuje každodenní konzumaci nejméně 400 g ovoce a zeleniny, které je vhodné rozdělit do 5 porcí (v poměru 3/4 zeleniny a 1/4 ovoce). Správný jídelníček by měl být pestrý, barevný a sezónní. Kromě významného podílu zeleniny a ovoce v našem jídelníčku je vhodná taktéž konzumace nepříliš tučných mléčných výrobků, libového masa, tučných mořských ryb a dále ořechů, semínek, obilných výrobků a rostlinných olejů.

Na jaře by měl být náš jídelníček lehký, bohatý na zeleninu, ovoce, ovocné a zeleninové džusy a pyré. S ohledem na výživové vlastnosti (obsah vitamínů a minerálních látek) ovlivňují džusy a pyré dobrý stav organismu. Džusy, např. pomerančový a grepový, obsahují vitamín C, který je významný pro naši imunitu.

Ovoce a ovocná pyré jako zdroj vlákniny

Ovocné a zeleninové džusy a pyré představují na jaře hodnotnou svačinu mezi hlavními jídly či dokonce jejich doplněk. Sklenička džusu (200 ml) nebo kapsička pyré mohou klidně nahradit jednu z pěti denních porcí ovoce nebo zeleniny. Pyré, např. jablečné, je cenným zdrojem vlákniny a vitamínů. Navíc má pyré v kapsičce šikovný obal a příjemnou formu pro konzumaci, protože díky sametové konzistenci chutná nejen dospělým, ale i dětem. Jedná se o praktickou svačinu, kterou si můžeme vzít do školy, do práce nebo na cestu.

Pohybem ke zdraví

Příslušná dávka pohybu nám zajistí dobrou náladu. Spojíme-li pohyb s vyváženou stravou, můžeme očekávat příliv energie, kterou na jaře tolik potřebujeme. Pohyb podporuje imunitní systém a posiluje produkci endorfinů, tzv. hormonů štěstí. Stačí každodenní procházka nebo rychlá chůze parkem, vyvenčení psa nebo běhání v doprovodu přátel.

Kvalitní spánek

Správná délka spánku a jeho kvalita jsou velmi důležité pro dobrou náladu. Během spánku se organismus regeneruje, tělo a mozek odpočívají, organismus vytváří růstový hormon, který je potřebný mj. pro rozvoj svalů. Správná délka spánku pro dospělého činí kolem 7 až 8 hod. denně. Důležitá je však také jeho kvalita, o kterou musíme pečovat sami. Potíže s usínáním a časté probouzení během noci nepodporují kvalitní spánek. Abychom se vyhnuli nespavosti, měli bychom uléhat ke spánku v pravidelnou dobu, nikoliv hned po jídle, a navíc předtím bychom se měli snažit o ztišení a uvolnění se. Klidný spánek, stejně jako fyzická aktivita, přispívá ke stimulaci imunitního systému.

Je vhodné se již teď připravit na jaro, např. odlehčením jídelníčku, nakoupením zásob čerstvé zeleniny a ovoce a také konzumací svačin v podobě džusů a pyré. Správný způsob stravování ve spojení s aktivitou a klidným spánkem nám zajistí spoustu energie v jarním a letním období.

Více informací ZDE