Spousta z nás dostane na Vánoce nepodařené vánoční dárky a chtěli bychom je vrátit či vyměnit. I když by každý měl být rád za to, co pod stromeček dostal, obchodníci jsou na tyto situace připraveni. Jenže někde to může být trošku složitější, než si myslíte.

Podle portálu dTest zákon garantuje právo vrátit zboží pouze ve vymezených případech, a to u smluv uzavřených pomocí takzvané dálkové komunikace (tedy nejčastěji po internetu) nebo mimo prostory určené k podnikání (třeba na ulici).

Máte na to ale pouze 14 dní, které většině lidí nestačí. „Naštěstí řada e-shopů zákazníkům, kteří nakupují s předstihem, jejich aktivitu kompenzuje a dává jim možnost zboží vrátit například do konce roku,“ uvedl portál dTest.

Pokud vás obchodník lákal na prodlouženou možnost vrácení zboží, musí ji dodržet. Ve chvíli, kdy prodejci sdělíte, že věc vracíte, automaticky odstupujete od smlouvy. Na samotné vrácení zboží do obchodu máte dalších 14 dní od chvíle, kdy jste odstoupili.

Zboží byste měli vracet nepoškozené a v původním obalu. Prodejce by následně měl vrátit peníze do 14 dnů. Pokud je zboží poškozené, tak máte smůlu. Právo odstoupit od smlouvy pak nezaniká a dárek vám zůstane doma.

Mnohem složitější je vrácení dárků v obchodech. Ty totiž peníze vrací individuálně, a tak záleží, o jaký obchod zrovna jde. „Zde stále neexistuje zákonné právo cokoliv vrátit zpět bez udání důvodu, a tak si to každý obchod řeší po svém a zákazníci z toho mívají těžkou hlavu,“ uvádí dTest. Většinou vám nežádoucí dárky vymění, ale v žádném případě to není jejich povinnost!

Vracení zboží je individuální i v kamenných obchodech. Potřebujete ale mít u sebe původní účtenku, obal a všechny štítky. Některé obchody vám dokonce vrátí peníze, v jiných si vyberete nové zboží. Nejkratší lhůta bývá obvykle 14 dní, ale opět si ji obchodník může určit sám.