Češi mohou být opět na něco hrdí. Škoda Yeti, jediné SUV naší vlajkové automobilky, se stala nejoblíbenějším autem v Británii, a není sama. Hned za ní skončila její sestra Škoda Superb, takže zcela jistě nejde o nějaké momentální pomatení smyslů anglických řidičů, ale důkaz toho, že automobilka odvedla vynikající práci.

A vládne v ní upřímná radost, zavolali jsme tam, co na úspěch říkají: „Jsme rádi a víme o tom, výsledek hlasování je pro nás znamením toho, že naplňujeme naši dlouhodobou filozofii značky: Simply Clever, tedy chytrá řešení za férovou cenu. Zahraniční žebříčky sledují naši kolegové v dané zemi, výsledky britské ankety vnímáme jako velký úspěch,“ říká PR manažer Škody Auto Česká republika Vítězslav Pelc.

V konzervativní Británii to zcela jistě úspěch je. Obě škodovky porazily v anketě časopisu Auto Express, které se zúčastnilo na 46 tisíc majitelů automobilů, tradiční ostrovní značky jako Rover nebo Jaguar. Dokonce ani BMW, silný hráč na trhu, nemělo žádnou šanci a potácí se někde na spodku Top 10 nejoblíbeněj­ších aut.

Škodovky si za kanálem La Manche vydobyly svou oblibu samy od sebe, důkazem je prohlášení šéfredaktora Auto Express Steva Fowlera: „Vždycky jsme měli rádi Škodu Yeti, minule byla v našem magazínu jako Auto roku a teď jsem rád, že čtenáři s naší volbou souhlasí. Auto se dobře řídí, je praktické a palubní deska je technicky perfektně zvládnutá.“

Přestože si Britové nemohou nové Yeti vynachválit, Češi jsou ke svému domovskému autu skeptičtější a úspěchu vozu nevěří. Může za to především reportáž v nejslavnější motoshow na světě. V britském Top Gearu si totiž vzal Yeti do parády velkohubý Jeremy Clarkson, ikona motorismu a jeden z nejvlivnějších lidí v oblasti automobilového průmyslu, který několika přesně mířenými hanlivými slovy dokáže jakékoliv automobilce snížit prodej nebo jí dokonce zavřít továrnu.

A Yeti k překvapení zejména českých diváků vychválil do nebes. Ti se okamžitě rozdělili na dva tábory. Jedni věří tomu, že Yeti se skutečně obávanému Clarksonovi líbilo, ti druzí tvrdí, že reportáž byla ironická, protože během používání navigace v autě „nakreslil“ Jeremy na obrazovce penis, a dokonce že si automobilka svou reportáž v Top Gearu zaplatila.

Vítězslav Pelc se tomu jenom směje: „Není absolutně možné něco takového dokázat, ani si nedovedu představit, jak by mohla taková finanční transakce, tedy podplacení, vůbec proběhnout. Top Gear je nejprestižnější a taky nejdražší pořad o autech na světě, jeho rozpočet je plně v moci televize BBC a pohybuje se v řádech desítek milionů na jeden natočený díl. Navíc Clarkson má takový vliv, že dokáže ovlivňovat prodeje, čili pokud by se někdo o něco takového pokusil, jen by si tím ublížil. Moderátoři James May, Richard Hammond a Jeremy Clarkson a ani produkce zastoupená Andym Wilmanem by si nic takového nenechali pro sebe, tím jsem si jistý. Nedovolí si to žádná automobilka na světě a my to rozhodně nemáme zapotřebí.“

Takže se radujme z našeho úspěchu ve světě, minulý měsíc totiž prodej škodovek dosáhl rekordu, na devět tisíc zákazníků si zaregistrovalo své nové auto z českých kotlin.